top of page
  • תמונת הסופר/תYonatan Bleich

תולדות הגיטרה החשמלית - פוסט אורח של רן לוי

הגיטרה אינה כלי חדש: גרסאות מוקדמות שלה מופיעים באיורים מלפני 3300 שנה, ומלחינים אירופאים כתבו יצירות לגיטרה קלאסית כבר לפני מאות שנים. אבל בארצות הברית של מחצית הראשונה של המאה העשרים עלה לגדולה ז'אנר מוזיקלי חדש ששינה את חוקי המשחק עבור הגיטרה: הסווינג. סווינג (Swing) הייתה מוזיקת ריקודים קצבית וסוערת, ומי שניצחו עליה היו להקות 'ביג בנד' שניגנו בהן בין היתר חצוצרנים, סקסופוניסטים וטרומבוניסטים.


במסגרת אותן להקות 'ביג בנד' עלה צורך הכרחי להגביר את הגיטרות מהסיבה הפשוטה שלא שמעו אותן מעל לכלי הנשיפה. ניתן לראות זאת לדוגמא גם בעולם המוזיקה הקלאסית, בו הגיטרה לעולם מנגנת ריסטלים לבד, ולא במסגרת תזמורת, מהסיבה הפשוטה שלא ניתן לשמוע אותה מעל התזמורת. גורם נוסף שדחף להגברת הגיטרות היה הפופולאריות של "גיטרות הוואי", גיטרות שמחזיקים במאוזן על הברכיים ומנגנים בעזרת צינור מתכת או זכוכית (סלייד). בניגוד לגיטרות רגילות גיטרות הוואי לא מתאימות לנגינת ליווי אלא בעיקר לנגינת מלודיות ולכן היה צורך מאוד משמעותי להגביר את עוצמת הסאונד שלהן. פה נכנס לתמונה ג'ורג' ביצ'אם (Beauchamp), נגן גיטרה מתוסכל שחיפש איך להגביר את עוצמת הסאונד של הגיטרה שלו. ראשית, עבד ביצ'אם עם ידיד שהיה בונה כינורות במקצועו כדי לנסות להגביר את הגיטרה. הפתרון שפיתחו השניים הוא הכנסת פיסת מתכת בצורת כיפה לתוך תיבת התהודה של הגיטרה וכך נולדה גיטרת הרזונטייר (Resonator). הרזונייטר באמת הגביר את עוצמת הצליל, אך זה עדיין לא היה מספיק. כיפת המתכת מפקסת את גלי הקול שהגיטרה מפיקה אך אינה יכולה לייצר אנרגיה חדשה יש מאין, קצת כמו ההבדל בין מראה שמחזירה אור לבין פנס שמאיר, ולכן פנה ביצ'אם לפתרון אחר: חשמל. ביצ'אם התעניין במיוחד בחלק אחד של מערכות ההגברה שניתן היה למצוא בפונוגרפים: הפיק-אפ (Pick Up). הפיק-אפ הוא החיישן שתפקידו להמיר את הוויברציות המכניות שמפיק התקליט לאותות חשמליים שניתן להגביר לאחר מכן, וביצ'אם שם פעמיו להתאמת הפיק-אפ לשימוש להגברת גיטרות. לאחר עשרות נסיונות הצליח ביצ'אם סוף סוף לייצר מודל שעבד. הפיק-אפ של ביצ'אם הורכב ממגנט גדול שהונח מתחת למיתרים. פירטה על מיתרי המתכת של הגיטרה יצרה לאחר מכן תנודות בשדה המגנטי שהשרה הפיקאפ. השינויים הללו בשדה המגנטי נקלטו בסליל מתכת קטן שבתגובה המיר אותם לאותות חשמליים. את האותות החשמליים האלה ניתן היה סוף סוף להגביר. העברת האותות החשמליים הללו דרך כבל למגבר אפשרה להזריק אנרגיה חדשה למערכת ובתגובה להפיק צלילים רמים משמעותית מאלו שהופקו עד כה. לקריאה נוספת והאזנה לפרק הפודקאסט המלא: https://www.ranlevi.com/2018/01/28/osim_historiya_ep234_electric_guitar_mst/




רן לוי, מדע וטכנולוגיה, מייסד ומגיש את עושים היסטוריה, הפודקאסט המצליח ביותר בישראל

61 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page