November 4, 2018

Please reload

Recent Posts

ToneLine -? איך זה התחיל

June 8, 2016

1/1
Please reload

Featured Posts

מקורות הג'אז: מוזיקה אפריקאית

April 7, 2018

מוזיקת הג'אז, ולאחר מכן כל המוזיקה הפופולרית שאנחנו מכירים כיום, נולדה ממפגש התרבויות שהתרחש בארצות הברית בין התרבות המוזיקלית האפריקאית, שהובאה לעולם החדש בידי העבדים האפריקאים, לבין התרבות המוזיקלית האירופית, שהגיעה עם המהגרים הראשונים לאמריקה ממערב אירופה. 
כעת נסתכל על המאפיינים של התרבות המוזיקלית של אפריקה ומה ממנה השפיע על הג'אז לאחר מכן ובעיקרם המקצבים, האלתור והשימוש בפולירתמיקה.  

 

עיקר העבדים שהובאו לעולם החדש מאפריקה הגיעו מחופה המערבי של היבשת, באזור בו שוכנות כיום המדינות סנגל, גמביה, גינאה, סיירה ליאון, ליבריה, חוף השנהב, גאנה, טוגו, בנין, ניגריה, קמרון, גבון והחלקים הצפוניים של קונגו וזאיר. אף על פי שמדובר על שטח גיאוגרפי רחב ביותר המאוכלס בידי שבטים רבים בעלי מאפיינים יחודיים, ישנם שני דברים משותפים שהאפריקאים לקחו איתם לאמריקה: החשיבות החברתית שייחסו למוזיקה והיסודות הבסיסיים של המוזיקה האפרקאית.

 

מדיווחים כתובים מתקופת סחר העבדים ניתן ללמוד שאחד המאפיינים העיקריים של המוזיקה בתרבויות האפריקאיות המדוברות היה הקשר הבל ינתק בין המוזיקה לבין הריקוד. מוזיקה בליווי ריקוד שולבו כמעט בכל  פעילות או מאורע בחיי הפרט והקהילה, החל מרגעי הלידה ועד לטקסי הקבורה. על הנגנים בתרבויות אלו הוטל לנגן בטקסים הללו, אך גם הקהל היה צריך לקחת חלק פעיל בריטואל, בין אם בריקוד, שירה או מחיאת כפיים.

כלי הנגינה באזורים אלו מתאפיינים בפשטות יחסית מבחינה חומרית ומבנית. כלים אלו כוללים כלי נשיפה העשויים עץ וקרנות בעל חיים, כלי מיתר למיניהם (ביניהם בולט הקורה, Kora, כלי מיתר דמוי נבל שתיבת התהודה שלו עשוייה מדלעת חצוייה) ובעיקר מינים רבים ושונים של כלי הקשה - החל משלל תופים, רעשנים ופעמונים וכלה בקסילופונים ופסנתרי אגודלים. ריבוי כלי ההקשה בהרכב משקף את חשיבותו המכרעת של אלמנט הקצב במוזיקה האפריקאית, ובפרט מצלול קצבי רחב ושימוש בפוליריתמיקה - מספר מקצבים המנוגנים בבת אחת. בחלק ניכר מהמוזיקה המערב-אפריקאית המקצבים מושתתים על מחזור של 12 שמיניות, כאשר לכל חבר בהרכב תבנית קצבית שונה. להמחשה ניתן להקשיב לקטע הבא בו 4 מתופפים מלווים שתי זמרות/רקדניות במקצבים שונים: 

 כמו כן גם בג'אז נעשה שימוש נרחב בפולירתמיקה, והקטע הבא מדגים זאת היטב:  

 

דיוויד לוק (Locke) מתאר בהרחבה את תפקידי הכלים בהרכב התופים של שבט האווה (Ewe), המורכב מפעמון, רעשן וארבעה סוגי תופים. כל התפקידים בהרכב זה מושתתים על התבנית הקצבית המנוגנת על ידי הפעמון. מקבילה מודרנית לכך ניתן למצוא במוזיקה אפרו-קובנית, במוזיקה זו ראש ההרכב מנגן תפקיד הנקרא "קלווה" (clave) על כלי הקשה בעל שם זהה המורכב משני מקלות עץ. תפקיד זה משמש בסיס ריתמי לכלל האנסמבל ומתווה את מפת הדרך הקצבית. בנוסף, במוזיקת התופים של שבט האווה (Ewe) על המתופף הראשי לאלתר על התבניות המקצביות שמנוגנות על ידי שאר חברי ההרכב, כשהמקלות מקישים הן על עור התוף והן על מסגרת העץ. נוהג זה נפוץ מאוד אף הוא בקרב מתופפי ג'אז.
ככה זה נשמע באפריקה: 

וככה זה כבר נשמע בעולם החדש:

 

מעבר לקשר החזק לתנועה וריקוד, בחברות המערב-אפריקאיות קיים גם קשר משמעותי בין השפה למוזיקה. דוגמא לכך ניתן למצוא בנגינתם של בני שבט הדגומבה (מאזור צפון גאנה) המנגנים על תוף לונה (המכונה גם "תוף המדבר"). מדובר בתוף בצורת שעון חול המכוסה ביריעות עור בשני צדדיו כשאר בין שתי היריעות מחברות רצועות עור. באמצעות לחיצה על רצועות העור הנגנים יכולים לשנות את המתיחות של יריעות העור וכתוצאה מכך גם את הצליל המופק. נגנים אלו עושים שימוש בכלי זה כדי לחקות את שפת הדגומבה ואת צורת הדיבור של אנשי השבט. דוגמא מעולה לשימוש באלמנט כזה במוזיקת ג'אז ניתן למצוא בקטעו של דיזי גילספי Salt Peanuts, בו כלי הנשיפה מחקים את המצלול של צמד המילים הנ"ל. להאזנה: 

 

*עובד מהספר "תולדות הג'אז במאה ה-20" מאת ד"ר דן כהן 

 

 

 

Please reload

Follow Us
Please reload

Search By Tags