November 4, 2018

Please reload

Recent Posts

ToneLine -? איך זה התחיל

June 8, 2016

1/1
Please reload

Featured Posts

אז מה זה בעצם ג'אם סשן ?

March 27, 2019

המונח "ג'אם סשן" הוא השם שניתן לנגינת מוזיקה משותפת וספונטנית - כשיש בדרך שלושה כללים מנחים: 1. לא יודעים מראש מה עומדים לנגן בדיוק, 2. לא מנגנים קאברים,  ו-3.כל אחד רשאי לעלות לנגן.
הג'אם מבוסס למעשה על אלתור חופשי. חשוב להדגיש שלא חייבים להיות מוזיקאי-על, או מוזיקאים מקצוענים אפילו, בשביל להשתתף בג'אם סשן ולהנות.
רוב הג'אמים בנויים כך שמרגע שמתחילים לנגן, בכל פעם מתחלף רק נגן אחד וכך המוזיקה יכולה להמשיך ולהמשיך במשך שעות. כל נגן שמכיר את הכלי שלו מספיק טוב, יודע להוציא ממנו את הצלילים הנכונים והוא בעל ניסיון, גם אם מינימלי בתקשורת "חיה" עם נגנים אחרים, יוכל להשתתף בכל ג'אם סשן. אחד הרעיונות המרכזיים מאחורי העניין הוא שיהיה מקום גם למוזיקאים "חובבים" להביא את עצמם לידי ביטוי ולחוות זמן במה. ג'אם סשן הוא בדרך כלל ארוך בהרבה מאשר הופעה, ויכול להמשך גם שעות ארוכות, זאת מכיוון שכל נגן יכול להתחלף עם נגן אחר כשהוא מתעייף, או רוצה לפנות את הבמה למשתתפים נוספים. כמו כן, אין בדרך כלל הגבלה לכמות הכלים שיכולים לנגן יחד, כל עוד הציוד במקום בו מתקיים הג'אם יכול לאפשר זאת. 
הסגנונות המוזיקליים הנפוצים ביותר בג'אמים הם הבלוז והג'אז, סגנונות שמקדמת דנא מבוססים ממילא על אלתור, אבל בימינו נפוצים מאוד גם ג'אם סשנים שמבוססים על צורות אחרות של "מוזיקה מתגלגלת" - כמו פאנק ורוקנרול, ויכולים להתפתח במהלך הנגינה לכיוונים שונים ומשונים. כמו כן, בג'אמים לעתים נוטים גם לנדוד בין סגנונות ולשלב ביניהן.     
בארצנו, תרבות הג'אמים עוד הולכת ומתפתחת, אבל בחו"ל ובמיוחד בארה"ב - מדובר בתופעה של ממש. מרבית מועדוני המוזיקה שמכבדים את עצמם יקדישו לפחות ערב אחד בשבוע לג'אם סשן, בהם ישתתפו בדרך כלל טובי המוזיקאים המקומיים ולעתים גם אורחים מיוחדים.   
השתתפות בג'אם סשן כנגן היא אף מומלצת ביותר להתפחות מוזיקלית של כל אחד ואחת; הנגינה לייב עם נגנים זרים היא חוויה מעצימה ושונה לגמרי מנגינה לבד וגם מנגינה עם חברים. הדבר החשוב באמת שצריך לדעת כדי לנגן בג'אם סשן הוא להקשיב - רק מתוך ההקשבה לאחרים יכול נגן לדעת בעצמו מה הוא רוצה לנגן או איך הוא חושב להשתלב בשיח המוזיקלי שנור סביבו, כיצד להפרות אותו, ולבסוף, כיצד להוביל אותו. 

 האלתור הוא גם אחד המקומות הראשונים בו מתעורר לפתע הצורך להזכר ולהיעזר בחומרים שנלמדים בשיעורים עם המורים של טון-ליין ולא חשבנו שאי-פעם נשתמש בהם, כמו סולמות, מודוסים, דרגות הרמוניות, מרווחים הרמוניים, זיהוי ויצירת משקלים ותבניות רתמיות תוך כדי נגינה ועוד.  

המנהל הפדגוגי של טון-ליין יאיר לוינסון, שבעצמו ניהל ערבי ג'אם מקצועיים במשך שבע שנים מסביר: "כל מי שמסוגל לנגן קטע פשוט, או לווי של קטע פשוט, יכול למעשה להתחיל לנגן... לנגן עם אנשים אחרים זו המציאות במוזיקה" הוא מוסיף, ומסביר גם ש"אפשר לקבל בג'אם דברים שאי אפשר ללמוד בשיעור פרטי. הכי כיף זה בעצם לגלות שלא כל כך נורא לטעות". 

 

 

 

Please reload

Follow Us
Please reload

Search By Tags