top of page
  • תמונת הסופר/תYonatan Bleich

פודקאסט - ג'אז טעם נרכש

עודכן: 13 באוג׳ 2021

הפודקאסט של חברת טון-ליין בנושא ג'אז. יאיר לוינסון ויוני בלייך משוחחים על ג'אז, נותנים המלצות האזנה, דוגמאות חיות מנוגנות ועוד. טון-ליין הוא בית-ספר וירטואלי לנגינה ששם לעצמו כמטרה לעזור לאנשים עסוקים להגשים חלום וללמוד לנגן.


 

פרק 14 - הארד-בופ


היום בפודקאסט שלנו, אחד הסגנונות שיש בו הכל. התחכום של הביבופ והנשמה של הגוספל. בסוף שנות החמישים, הבינו הנגנים המובילים של הג'אז כי ההסתגרות בתוך הביבופ המתוכחם מידי עד כדי טרחני עבור רוב הקהל, עושה נזק לז'אנר שהקהל מתקשה להתחבר אליו. על כן, עשו לו התאמות כדי שהקהל יהנה להקשיב למוזיקה הזו. התוצאה: הטוב מכל העולמות. איך הורידו את הביבופ לעם אך עדיין שמרו על התחכום והעניין? על זאת ועוד, בפרק שלנו שכולו הארד בופ.


בסוף הפרק ערכנו פלייליסט של קטעים שהוזכרו בקטע. כל הקטעים חפים מזכויות יוצרים, חוץ מהקטע הראשון שמבוצע על ידי יאיר בכבודו ובעצמו.


תהנו להאזין


לתגובות, הארות ושאלות אנחנו מזמינים את המאזינים לכתוב לנו תגובות בדף הפייסבוק שלנו של טון ליין או לשלוח מיילים. מייל info@tone-line.com


פלייליסט של קטעים שהוזכרו בפרק על ההארד-בופ. כל הקטעים חפים מזכויות יוצרים, חוץ מהקטע הראשון שמבוצע על ידי יאיר בכבודו ובעצמו:


 

פרק 13 - דיקסי


הפעם נסקור סגנון יחסית מוקדם שמקורו בניו-אורלינס ודרום ארצות הברית. הדיקסי.


בזמנו, הג'אז היתה מוזיקה עממית. כל כך עממית שהלהקות ניגנו את המוזיקה הזו בכל חתונה או לוויה. הנגנים מצאו כלים מכל הבא ליד - בעיקר כלים מערביים כמו כלי נשיפה ותופים, וצעדו איתם ברחבי העיר.


הסגנון הזה הוא מיוחד באופן בו המוזיקה התפתחה בראשית דרכה, הנגנים אילתרו בדרכם המיוחדת שמקורה עוד באפריקה, כמה נגנים בו"ז. הסגנון הזה תרם לעולם את אחד הנגנים שהתחיל את דרכו בדיקסי ומאז השפיע על הג'אז יותר מכל אדם אחר - הלא הוא לואי ארמסטרונג.


הפרק הזה מציג גם חידוש הפקתי שלנו. בעוד עד כה, יאיר הפליא בנגינתו בגיטרה כדי להדגים עקרונות או דוגמאות שונות. הפעם היה זה בלתי אפשרי להעביר את הסגנון הזה שמורכב מלהקות גדולות של נשפנים, תופים וכינורות עם גיטרה אחת. על כן, שילבנו בפרק קטעים והקלטות חפים מזכויות יוצרים שמצאנו.


האזנה נעימה.


לתגובות, הארות ושאלות אנחנו מזמינים את המאזינים לכתוב לנו תגובות בדף הפייסבוק שלנו של טון ליין או לשלוח מיילים. מייל info@tone-line.com


 

פרק 12 - ביבופ


בהמשך לסקירת הסגנונות השונים של הג'אז, הפעם יאיר ויוני משוחחים על אחד הסגנונות הכי חשובים - הביבופ. סגנון עצבני וקשוח להאזנה שלא לדבר על ריקודים. הביבופ טומן בחובו מחאה ותסכול של ציבור דפוק ומקופח. אך בניגוד לסגנונות מחאה אחרים שהיו פופולריים, האומנים של הביבופ בחרו דווקא להתנתק מהפופולריות של הסווינג ולהתמקד בנגינה ואלתור מורכבים על סף הבלתי נסבל. מתוך ההתרה של אילוצי הפופולריות, נולדו אפשרויות ביטוי ויצירה אומנותיות רבות ואפשר לומר שהביבופ הוא נקודת תפנית לטובה, במתן ההזדמנות לנגנים רבים להתבטאות מוזיקלית יוצאת דופן.


האזנה נעימה




לתגובות, הארות ושאלות אנחנו מזמינים את המאזינים לכתוב לנו תגובות בדף הפייסבוק שלנו של טון ליין או לשלוח מיילים. מייל info@tone-line.com


 

פרק 11 - טיול ג'אזי


לקחנו הפסקה מהפודקאסט כי יאיר הוזמן ע"י חברו הוויברפוניסט לנגן יחד בכמה הופעות בפילדלפיה. לרגל חזרתו, החלטתי לחכות רגע עם הרצף של הפרקים ולשוחח עם יאיר על הנסיעה שלו. כך נוכל להתרשם ולהבין איך נראים חייו של נגן ג'אז.


איך מתכוננים לנסיעה כזו? עם מי יאיר ניגן? את מי הוא ראה מופיע בניו-יורק, איפה? מה עם סצינת הג'אמים הניויורקית? ואיזה גיטרות מיוחדות אפשר לראות שם?


הפרק הזה זו הזדמנות להתרשם, לחוש ולהבין מה זה להיות מוזיקאי.


הופעות, סטנדרטים, סולואים וג'אמים. כל מה שדיברנו עליו עד כה היה שם.


הסצינה של הג'אז חיה ובועטת.


ברוך שובך, יאיר


לתגובות, הארות ושאלות אנחנו מזמינים את המאזינים לכתוב לנו תגובות בדף הפייסבוק שלנו של טון ליין או לשלוח מיילים. מייל info@tone-line.com


 

פרק 10 - סווינג


אנחנו בסקירה של הסגנונות השונים בתוך הג'אז והפעם נדון ב"סווינג". סגנון חשוב ביותר שהניח הרבה מן היסודות להתפתחות הג'אז בשלב מאוחר יותר. הסווינג היה מוזיקת הפופ של שנות ה20-40 של המאה הקודמת. בתקופה הזו התבססה תעשייה שלמה סביב הג'אז. איך זה עיצב את הג'אז בשנים הבאות? מי השמות הבולטים? איך המאפיה קשורה לזה ומה עושים שנשלף אקדח באמצע הגיג? ומה קבר את הסווינג בסופו של דבר?




פלייליסט לקטעים המוזכרים בפרק:

האזנה נעימה

 

פרק 9 - בלוז


אחרי שדיברנו על הבסיס של הג'אז, נפנה לדבר על סגנונות שונים. נתחיל עם אחת מהתופעות הכי משמעותיות במוזיקה של היום והיא הבלוז. נדבר קצת על ההיסטוריה של הבלוז, ועל היותו מקור להמון אלמנטים בסוגי מוזיקה שונים כמו מוזיקה קלאסית, רוק ובעיקר בג'אז. נדבר על המאפיינים של הבלוז שנכנסו לג'אז וגם על אלה שלא נכנסנו. נסקור את ה"טיפול" המערבי בבלוז, נבדוק עד כמה הוא התרחק מהמקורות ואילו צבעים וגוונים הוסיפו לו אומני ג'אז שונים.




הפלייליסט :


ובונוס: קישור לסרט crossroads המומלץ בפרק.

תהנו להאזין

 

פרק 7,8 - אילתורים


האילתורים מהווים את הרוב המכריע של הביצועים בג'אז. האילתור הוא ההזדמנות של הנגן לבטא את הרעיונות והפרשנויות שלו לקטע. האילתור הוא ייחודי לשיר, לכלי, לנגן, ליום, למצב הרוח של הנגן ולהלך הרוח הספציפי באותו הרגע כך שהאילתורים בתחילת הופעה יהיו שונים מבסופה. מה יש שם באלתורים? עד כמה זה ספונטני וכמה מדובר בתבניות קבועות שמוגשות באופן שונה? כיצד האילתור מתפתח? מה הקשר למנגינת השיר ומה הקשר להרמוניה? מה ההבדל באילתורים בין כלי הנגינה ודוגמאות לכלים שמחקים כלים אחרים, ההתפתחות של האילתורים לאורך ההסטוריה. כמו כן, יש חלק המיועד לנגנים בו יאיר ממליץ כיצד כדאי להתאמן על אילתורים ואיך הוא מאלתר.


הרבה תוכן. על מנת לא ליצור הצפה חילקנו את הפרק לשני חלקים.



פלייליסט לחלק א:



פלייליסט לחלק ב:

תהנו להאזין

 

פרק 6 - קצב וגרוב


הפרק אולי הכי חשוב. לא סתם קצב וקשב הן מילים דומות. בעוד אנו שומעים את הצלילים, הקצב הוא מה שתופס את האוזן ומשפיע לנו על הגוף. אנחנו מדברים בפרק על משקלים – 3 רבעים מול 6 שמיניות, על מקצבים – סמבה מול בוסה נובה, על טמפו – בלדות מול קצב מהיר ועל המושג המעניין והחמקמק מכולם: גרוב - נוכל לשמוע את אותו קטע מבוצע באופן משעמם או באופן סוחף\מעיף\מקפיץ או מרגש. זה רק עניין של גרוב.



הפלייליסט של הפרק:

תהנו להקשיב


 

פרק 5 - בואו לג'מג'ם


הג'אמים הם חלק בלתי נפרד מהג'אז. גם לנגנים וגם למאזינים. ג'אם סשן הוא מפגש נגינה ספונטנית של נגנים שמתחלפים ויוצרים הרכבים שונים ומגוונים במפגש אחד. בפרק הזה אנו מדברים על ההסטוריה של הג'אמים, על הפורמט הזה היום ברחבי העולם וגם בישראל. מה קורה במפגשים הללו? למה חשוב מאוד לקחת חלק כנגן? ומה מעניין כמאזין? הג'אמים הם מעבר למוזיקה - הם עומדים בבסיסה של הסצינה המקומית בכל מקום בעולם. בפרק משולבות הקלטות מהג'אם החיפאי ובסוף ג'ימג'ום קטן של יאיר ויוני לקינוח. תהנו להאזין



 

פרק 4 - מסריח מג'אז


הפרק של היום הוא קצת מסריח. אבל זה סירחון נרכש – כמו של גבינה צרפתית מקולקלת ככה משהו טוב. אנחנו מדברים על הסאונד המיוחד של הג'אז. לא מה מנגנים, אלא איך מנגנים. הבנו שסאונד ג'אזי הוא תוצר של כמה אלמנטים: המקצב הסווינגי המשוחרר, צלילי צבע (כרומטיים), מהלכי אקורדים מיוחדים וסאונד מיוחד של הכלים.


ניתן ליהנות מהקטעים המוזכרים בקטע בפלייליסט הבא:


 

פרק 3 - מבנה - סדר בבלאגן


בפרק השלישי אנחנו נדבר על סדר מקובל לביצועים ושירי ג'אז. בניגוד לשירים בז'אנרים אחרים, בג'אז המנגינה לא חוזרת על עצמה בבתים ופזמון. למי שלא מכיר, זה יכול להיות מאוד "מעייף" כי הכל נשמע כמו משהו אחד ארוך וחסר צורה או סדר. אבל למעשה, יש סדר מסויים, ואם מכירים אותו, אפשר לצפות לדברים מסויימים בתזמון מסויים ואף להעריך שינויים מחושבים בתוך הסדר הזה. ג'אז היא מוזיקה יחסית חופשית, עם אלמנטים של אילתור והמון ביטוי ותגובתיות בזמן אמת. אבל יש סדר בחופש הזה. וזה מקל מאוד על מאזינים, קהל וגם על מוזיקאים.

הפלייליסט הבא מכיל את הדוגמאות המובאות בפרק:


 

פרק 2 - מה הקטע של הסטנדרטים?


ז'אנר הג'אז מנוגן בחלקו הגדול בשירים ידועים ומוכרים שנקראים סטנדרטים. שלא כמו קאברים בזאנרים אחרים כמו רוק, החשיבות של גרסאות המקור היא משנית, והאומנים הגדולים ביותר מתהדרים בביצועים שלהם לסטנדרטים. בפרק הזה, אנחנו בוחנים את התופעה הזו שמקיפה חלק נרחב מאוד מהג'אז. נבין מה עושה ביצועים מסויימים לגדולים מהמקור, נראה איך ביצועים לסטנדרט מסויים מציגים התפתחות בחשיבה של המוזיקה הזו לאורך השנים. מהיום אל תאמרו: "שמעת את השיר החדש של אביצ'י?" אלא "הביצוע החדש של קיט ג'ארט לאוטום ליבס הוא פשוט מהפכני!!!" :)



המלצות שמיעה שקשורות לפרק:






 

פרק 1 - למה ג'אז?

הפרק הראשון בפודקאסט של טון-ליין - ג'אז: טעם נרכש. לפני שנתחיל לדון בפינות הנסתרות של המוזיקה הזו, נשוחח על מה זאת המוזיקה הזאת בכלל ובשביל מה היא טובה.





 


246 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page