top of page
  • eranbuhbut3

המאסטר שכל נגן צריך להכיר

יצירותיו של באך מהלכות קסם עד היום בזכות יופיין האמנותי, האינטלקטואלי וההרמוני

באך הצליח להביא את המוזיקה לשיאים חדשים שלא היו קודם.

בפרק הראשון של פודקאסט "המגבר", יאיר לוינסון ויוני בלייך מדברים על האירועים, היצירות והכשרונות הכי מטורפים של באך.


יוהאן סבסטיאן באך (1685-1750) היה מלחין גרמני מתקופת הברוק, באך היה אחד מהמוזיקאים שהשפיע באופן המשמעותי ביותר על המוזיקה עד לימינו אנו. הוא הטיב לנגן על כלי נגינה רבים. למעשה הוא היה אחד מנגני העוגב והמלחינים הגדולים ביותר בכל הזמנים. הוא שיכלל את הנגינה בפסנתר והיה הג'אזיסט הראשון.

"אם חפצתם להצטיין בנגינת סולואיים ברמה גבוהה, מומלץ מאד ללמוד ולנגן את באך".

אז למה כדאי לנו להאזין לבאך?

למוזיקה של באך ישנה השפעה מרגיעה במיוחד על המוח, מלחינים רבים ביניהם בטהובן ומוצרט התרשמו מאד מבאך והעתיקו חלק מיצירותיו, הם ראו בכך מחווה לבאך, למעשה באך השפיע על כל אומן מוזיקלי שהגיע אחריו.

אגב, ליצירותיו ישנן עד היום השפעות מכריעות על המוזיקה, ביניהם גם על המוזיקה של היום כמו רוק, מטאל, פופ, גאז ועוד. והן חומר לימוד מובהק לגיטריסטים שלומדים מטאל, גיטרה או קלידים.

אם חפצתם להצטיין בנגינת סולואיים ברמה גבוהה, מומלץ מאד ללמוד ולנגן את באך.


להאזין ולנגן טוב יותר - נגני טון ליין בהופעה במייקס פלייס

שיא השיאים של באך

היצירות של באך לא היו יצירות מקוריות לחלוטין, באך שאב השראה מהמנגינות המקוריות ששרו בכנסיה. הוא יצר והלחין מגוון רחב ועצום של יצירות, הצעה שלנו היא לשמוע את היצירה "סאן מטאוס פסוין" שהיא היצירה הכי מושקעת של באך, הוא עבד עליה הכי הרבה זמן והיא נפרסת על פני שלושה דיסקים, בדיסק תוכלו להנות משתי מקהלות, תזמורת, ארבע סולנים, וקריין – סה"כ 3 דיסקים. גם אם תשמעו רק חלק מהיצירות תוכלו לחוות חוויה עילאית.


לאן נעלמו יצירותיו של באך?

עוד בשנותיו הראשונות של באך אירעה שריפה שכילתה גם את התיעוד של יצירותיו, הכל נשרף ובאך לא שיחזר אותן כלל, מה שנשאר לנו הם יצירות שהצליחו לשרוד או יצירות שנכתבו לאחר השריפה ולכן חסרות לנו המון יצירות.


"עוד מתנה שהעניק לנו באך היא פיתוח יכולת השמיעה שלנו בעזרת הקשבה ליצירותיו, ככל שנקשיב יותר נגלה עוד ועוד דברים. נסו להקשיב לאותה יצירה שוב ושוב, מובטח לכם שלא תשתעממו".

החדשנות של באך - הולכת קולות מטורפת

אחד מפריצות הדרך של באך ביצירותיו הייתה הולכת הקולות שלו.

בעבר המוזיקה הייתה מאד אסתטית, בחירת הצלילים לא הייתה נועזת במיוחד, אנשים ברחו מצלילים צורמים, עד שהגיע באך.

אז מהי הולכת קולות? כל מנגינה מורכבת מאקורדים, נוכל לעבור מאקורד לאקורד באופן הכי אלגנטי, ללא מעברים שנשמעים מלאכותיים, בניגוד לקולות שכולם הולכים בכוון אחד.

באך אהב את כל מנעד הצלילים, גם כאלו שנשמעו רע, אבל הגאונות שלו הייתה בידע איך להיכנס אליהם ואיך לצאת מהם באופן הכי טבעי וחלק, כך שהאוזן שלנו לא תרגיש ותשמע צלילים רעים, במילים אחרות באך הצליח לצאת ולהכנס לצלילים בצורה חלקה והרמונית.

למעשה באך שיכלל את המוזיקה באופן מאד אינטליגנטי לרמה ולאיכות גבוהה ביותר, הנשמעת זורמת וטבעית.

אז אם אנחנו רוצים להיות מאסטרים בהולכת קולות טובה כדאי שנלמד את היצירות של באך.


נגינה עם אנשים - ערב הרכבים בחאן יותם

הגאונות של באך

מתנה מדהימה נוספת שקיבלנו מבאך, היא היכולת שלו ליצור מוזיקה שמשולבת ממספר קולות, ועדיין כל קול נשמע עצמאי ויפה בפני עצמו.

עוד מתנה שהעניק לנו באך היא פיתוח יכולת השמיעה שלנו בעזרת הקשבה ליצירותיו, ככל שנקשיב יותר נגלה עוד ועוד דברים. נסו להקשיב לאותה יצירה שוב ושוב, מובטח לכם שלא תשתעממו.


באך היה ללא ספק אחד מגאוני המוזיקה של כל הדורות, הוא הצליח לשכלל את המוזיקה לדרגות גבוהות באופנים רבים. השפעות רבות שלו מורגשות עד היום כמעט בכל יצירה, כדאי להקשיב ליצירות של באך ולהרגע, אפילו ככה סתם ברקע ברכב.

_______________________________

המאמר נכתב מתוך פודקאסט "המגבר" - יאיר לוינסון ויוני בלייך מדברים על האמנים הכי גדולים.

126 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page