top of page
  • Atara Arussi

הצלילים של העצים

איכות הצלילים של כלי הנגינה מושפעת מאד מחומרים מהם הם עשויים

ומאופן הבניה שלהם.

יאיר לוינסון מסקר כלי נגינה מעץ ומסביר למה צריך לשים לב כשרוכשים אותם:


הפסנתר

הפסנתר נמצא איתנו החל מ-1700, בעבר הפסנתרים האיכותיים ביותר היו פסנתרים גרמניים, כיום למרבה הפלא הפסנתרים הטובים ביותר הם תוצרת איטליה, לדוגמא פציולי שהוא פסנתר יקר ביותר. הוא עשוי מעץ שייבשו אותו בתנור, הייחודיות שלו היא שהעוצמה שלו שווה לאורך כל הכלי.

החלק החשוב ביותר בכלי היא קורת העץ שהיא גדולה מאוד, היא משפיעה מאוד על הצליל.

"פסנתרים טובים עשויים ממייפל, עץ קשה מאד, והסאונד? איכותי, הפסנתרים היותר פשוטים עשויים מאשוח שזה עץ יותר רך, ואז הסאונד פחות אהוב".

האופן בו ייבשו את העץ בתנור עצים גם הוא משפיע מאד על הכלי, לרב העץ מיובש כשנתיים באופן די מהיר ולא טבעי, לכן במקרים רבים אנשים שומעים צלילים של פסנתר שנשמעים כאילו תקועה שם שמיכת פוך, ואין לו שום גמישות או ויברציה - למעשה זהו פסנתר מת.

בפסנתר אמיתי העץ מתייבש באיטיות ושוהה במחסן מינימום 30 שנה, גם אם הוא גרוע הסאונד שלו עדיין פתוח בריא וחי יותר, אבל זה סיפור יקר למצוא פסנתר מסוג הזה.


יאיר מנגן בהופעת טון ליין בחאן יותם

צלילים של פסנתר

קריירה של פסנתר היא בערך 100 שנה, ישנו לחץ של כמה טונות על "הסאונד בורד" – לעיתים הקורה בגב הפסנתר נשברת ונסדקת ואז נוצר חלל אוויר, הצליל בעייתי ואינו ניתן לתיקון, הפסנתר מסיים את חייו, כי לא ניתן לתקנו.


פסנתרים טובים עשויים ממייפל, עץ קשה מאד, והסאונד? איכותי, הפסנתרים היותר פשוטים עשויים מאשוח שזה עץ יותר רך, ואז הסאונד פחות אהוב.

נתון נוסף שמשפיע על הסאונד הוא מסגרת המתכת שיש לפסנתר שמשפר מאד את הצליל ואת הווליום שהוא הרבה יותר חזק.


ההבדל בין פסנתר עומד לפסנתר כנף, לאחרון יש יותר סאונד תיבת תהודה חזקה יותר, לכן הוא ישמע וירגיש יותר טוב מפסנתר עומד. חלק מהחבר'ה עדיין יעדיפו לנגן על פסנתר אלקטרוני.

"כל כלי המיתר עשויים ממעיים של חתולים. אלו מיתרים חלשים יחסית, לכן ישנם שלושה מיתרים בלבד, ולכן לא נשמע ווליום חזק".

בקצב התוף

גם בתופים חשוב מאד מאלו סוגי עצים הם מיוצרים, אחד מהמובילים שבהם שעשויים מעץ מלא נקרא בירצ' שהוא יחסית זול. כמו בפסנתר - מערכות התופים שעשויות ממייפל הן איכותיות ביותר והצליל שנשמע הוא מאוזן, גם בצלילים הנמוכים מקבלים תוצאות טובות.


מבט מהבמה - הופעת הרכבי טונליין בחאן יותם

פורטים על כלי קשת

בניה של כלי קשת השפיעה גם על כלים אחרים. לדוגמא: הכלי הכי גדול וגם בעייתי בכלי קשת הוא קונטרבס, שאני מנגן בו, אמנם זהו כלי קשת אבל גם פורטים עליו, הוא מפיק צלילים נמוכים.

כל כלי המיתר עשויים ממעיים של חתולים. אלו מיתרים חלשים יחסית, לכן ישנם שלושה מיתרים בלבד, ולכן לא נשמע ווליום חזק.

הקונטרבס שלי הוא כלי ענק ממש מפלצת שיצא לי לפגוש בחיי, והוא בן 300 שנה כיום.

זהו כלי עתיק, צידו הקדמי עשוי מעץ מסוג ספוס, העץ מאחור ומהצדדים הוא עץ מייפל, הצליל ששומעים הוא בס גרמני, במקור הוא היה בן 5 מיתרים.

עובדת בונוס: איך השגתי את הכלי? למדתי אצל אלי מגן, מוזיקאי ידוע, הוא קיבל את הכלי מפולין, כלי מעולה.

אמרתי לו שממש מלחיץ אותי להגיע איתו להופעות כי הוא יקר ועתיק ואז קניתי את הבס השני שלי שהוא כלי צ'כי, גילו כ- 200 שנה, נאלצתי לעשות בו שיפוץ די גדול וארוך כי היה לו סדק בגב.


לסיכום - אם תבחרו נכון את כלי הנגינה שלכם, תוכלו להנות מצלילים מדהימים לאורך זמן!

בחלק הבא של "הצלילים של העצים" נתמקד בכלי הכי מפורסם: הגיטרה.

מוזמנים לכתוב בתגובות שאלות בנושא, אשמח לענות עליהן!


112 צפיותתגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page