top of page
  • תמונת הסופר/תYonatan Bleich

לימוד גיטרה

עודכן: 28 בדצמ׳ 2021

כשבנאדם כותב "לימוד גיטרה" בגוגל, כביכול זה חיפוש תמים של מישהו שרוצה ללמוד לנגן, אך בשל העובדה שמוזיקה היא דבר מופשט שקשה לנו להבין למה שיר מסויים נשמע לנו טוב והאחר פחות, ללמוד לנגן לרוב הוא חלום שלא כולם יודעים להגדיר אותו. לכן, נתחיל מהגדרת היעד.


לרוב אנחנו נרצה "לנגן כמו..." ,לפחות בתור התחלה: היינו בהופעה ונגנבנו על הגיטריסט שהשפריץ סולואים כאילו בלי מאמץ, בטיול השנתי יש את ההוא ששולף כל שיר שרק אומרים לו והוא מנגן אותו יפה כזה עם כל הפריטות, או שחבר טוב מספר לך איך הוא יושב עם הגיטרה כל ערב, פורט לו להנאתו צלילים נעימים ולמרות שהוא לא מוזיקאי במקצועו, יש לו להקה שמופיעה לפעמים, הוא מקליט קצת ובגדול – עושה מוזיקה.


אז קודם כל, חשוב להבין כבר בתור התחלה – זו לא שאלה של כישרון!!! יאיר לוינסון, המנהל המקצועי של ToneLine ומבכירי המוזיקאים בארץ נוהג לומר כי כל אדם עם שמיעה תקינה וזוג ידיים עובדות יכול לנגן ולהגיע הכי רחוק שאפשר (ותאמינו לו – הוא לימד, חינך והכשיר מאות מוזיקאים מקצועיים וחובבים). נכון, יש כאלה עם שמיעה אבסולוטית שההתחלה באה להם יותר בקלות אבל ב100% מהמקרים (לא 99% - ממש 100% עגול) זו שאלה של תרגול יעיל והתמדה. צר לי לאכזב את הקוראים, אבל גם ג'ימי הנדריקס התאמן וניגן המון. עכשיו, בשל העובדה שכולנו אנשים עסוקים חוץ מהנגינה בגיטרה, יכול להיות שיש ביכולתנו להקדיש לנושא רבע שעה כל יומיים וחצי וזה בסדר גמור. זה רק אומר שצריך להיות מאוד יעילים וממוקדים בלימוד ובתרגול.


זאת ועוד, כמו בשיר המיתולוגי "הדרך לאיתקה", בלימוד גיטרה, הפרס הוא הלימוד ולאו דווקא הנגינה. תמיד יש לאן להתפתח ומה ללמוד ולעולם לא מגיעים לסוף הדרך. חייבים ליהנות מהדרך, לחכות לרבע שעה הזאת בסוף היום בה מרימים את הגיטרה ופורטים קצת אל תוך הלילה, להוקיר את אותם רגעי סיפוק שבהם הקלטת סולו או קטע שעבדת עליהם כמה שבועות, לשים לב שפתאום יודעים לקרוא תווים באותה מהירות שקוראים עיתון. בקיצור – לימוד גיטרה חייב להיות כיף, אחרת נפרוש אחרי 6 מפגשים וזה לא מספיק זמן לא בשביל לנגן ובטח לא בשביל להגשים חלום.


הקדמה קצת חופרת אבל אנחנו ננתח עכשיו כל אופציה ללימוד גיטרה לאור שלושת הקריטריונים הנ"ל ולכן לפני שממשיכים, נא לעצור לרגע ולחשוב: א. כמו מי אני רוצה לנגן? ב. כמה זמן\כסף אני יכול\ה לפנות לעניין? ג. מה עושה לי טוב: תחושת התפתחות ולמידה, התעסקות במוזיקה (האזנה, התעמקות בנשמע, סאונד), נגינה טכנית. אנו כאן נביא כל מיני אפשרויות לימוד ונראה מה התשוב שכל אופציה נותנת לכל אחת מהשאלות. כך תוכל\י לדעת אם זו הדרך המתאימה לך.




אתרים ללימוד עצמי:


  1. YouTube – כמובן שביוטיוב יש הכל מהכל. אבל מה הכי שווה. לדעתי האתר של Justin guitar הוא הטוב ביותר בעולם!!! הוא חינמי, הוא מקיף מאוד וג'סטין מלמד טוב. החיסרון שלו הוא א. שהוא באנגלית וב. שאלו סרטוני לימוד בלבד ואין תרגילים שבונים בצורה מסודרת טכניקה או הפנמה של הנלמד. מתאים למי שרוצה לנגן אקורדים בסיסיים וקצת סולואים פשוטים ויש לו המון (אבל ממש המון) משמעת עצמית. כמובן שיש עוד סרטונים ושיעורים בעברית אבל קשה לדעת מה רוצים לראות ומה הסדר הנכון ללימוד גיטרה כמו שצריך. בסופו של דבר, יודעים לנגן והמטרה היא ללמוד שיר ספציפי, היוטיוב הוא כלי מעולה, אבל מעבר לזה – לוותר.

  2. אתרים ואפליקציות – גם כאן התחרות על לב הנגן היא קשה ויש אפליקציות שמתכנתים מעולים עבדו עליהן הרבה שעות. הכי מרשימה היא yousician. זו אפליקציה שמראה בדיוק איפה ללחוץ, מקשיבה לנגינה ונותנת פידבק (טכני בלבד – אבל זה מגניב). יש בה מסלולי התקדמות מומלצים וזה פשוט מגניב. מי שאוהב משחקי מחשב ומי שמחפש ללמוד לנגן טכנית, לפחות לרמות ההתחלתיות זה טוב. החסרונות הם שאין הרבה נשמה או מוזיקליות בלימוד הזה. לא מפתחים את האוזן או את השמיעה – ז"א שאם רוצים ללמוד לנגן כל שיר משמיעה – זו ממש לא הדרך. לא לומדים לנגן עם אנשים שזה עולם שלם ומופלא וזה חבל והפאן ממצה את עצמו די מהר. למי שמחפש אפליקציות בעברית או עם שירים עבריים יש את negina.co.il שמלמדים ממש מההתחלה לפי תוכנית קבועה שכל נגן צריך ללמוד ויש גם הרבה שירים ישראלים. עוד אתר ישראלי הוא Tab4U שהוא פחות מסודר אבל עם יותר שירים. אין ממש מה להשוות לyousician הטכנולוגית מבחינת המשחק והפאן אבל זה בעברית והחסרונות הם אותם חסרונות.

לימוד בקבוצה:


לימוד גיטרה בקבוצה זו חוויה חברתית נחמדה (אם חברי הקבוצה נחמדים) ושמעתי על זוג שנפגש בקורס שכזה והתחתן בסוף (מזל טוב). זה גם נותן איזושהי מסגרת ללימוד – מתאמנים לקראת המפגש. מעבר לכך, יש לו רק חסרונות: מתקדמים לפי הקצב של התלמיד הכי איטי (שלא התאמן בבית בכלל), צריך לנסוע למקום שבו הקבוצה נפגשת, זה יקר (בערך 1500 שח ל5-6 מפגשים), ובסוף לומדים לנגן 5 אקורדים שאיתם אפשר להרכיב מאות שירים אבל בחייאת – הזמן שלנו שווה יותר מזה.


אם בכל זאת, המסגרת הקבוצתית עוזרת לך להתחייב ובסה"כ המטרה היא ללמוד כמה אקורדים פשוטים שאיתם ניתן להרכיב הרבה שירים מוכרים לרמה של נגינת מדורות יש כמה קבוצות כאלה ברחבי הארץ (בעיקר באזור המרכז): המפורסמת ביותר היא "שיטת הכפתור". אם התעניינת בלימוד גיטרה לאחרונה, קרוב לוודאי שראית פרסומת או פוסט אודות הקבוצה הזו. ה"שיטה" היא כביכול תוכנית לימוד שמלמדת "רק מה שצריך" ולכן ניתן ללמוד לנגן שירים תוך 6 מפגשים של 3 כל אחד בלבד. היתרון של הקבוצה הזו הוא שבשל השיווק האגרסיבי נפתחות הרבה קבוצות ולכן הלימוד יחסית זמין. הקורס ניתן בתל-אביב ועולה 1500 שח. קבוצה נוספות נקראת "לנגן גיטרה ב-5 שבועות". גם כאן מדובר על קורס של 6 מפגשים כאשר בין הראשון לאחרון יש 5 שבועות (ומכאן השם), השיעורים ניתנים בתל אביב ובמשמר השרון וזה עולה 1600 שח לכל הקורס.


נסכם ונאמר כי יש הרבה אנשים שמכירים את עולם לימוד הגיטרה בשיטה זו ואכן בזמן קצר לומדים לנגן שירים רבים. זו אולי לא השיטה הכי זולה, יעילה או טובה אבל הכיף של הקבוצה כן עוזר בקשיים של להתחיל משהו חדש. עוד נציין כי הרבה תלמידים מסיימים את הקורס עם "טעם של עוד" ואז אנחנו בטון-ליין יודעים לקחת את זה לשלב הבא ולהכניס גם את המוזיקליות לתמונה ולא לעצור בנגינה בלבד.


מורה פרטי:


אם השכלת למצוא את המורה המתאים – זו השיטה הכי טובה by far! מורה פרטי בגדול מספק שלושה צרכים בסיסיים בלימוד: 1. מחוייבות – יש למה לנגן ולמי להתאמן. ואם לא התאמנת כל השבוע, יושבים מול המורה ומתאמנים. הרי השעה הזאת שהתאמנת אצל המורה זה 100% יותר ממה שהיית עושה אם לא היית בא\ה לשיעור. מורים רבים מעידים כי הם יודעים להשיג התקדמות יפה אצל תלמידים שרק באים להתאמן (הכל בסדר – יש לנו עוד דברים לעשות בחיים, לפחות אנחנו מנגנים) 2. פידבק – אנושי, אמיתי ומוזיקלי. פידבק של מורה יכול להיות תיקון אחיזה לא נכונה, שיפור של הסאונד ומילה טובה על ההתקדמות. אין לפידבק אנושי תחליף (בינתיים) ו-3. התאמת התוכנית והיעדים לקצב והעדפות התלמיד תוך דיון מתמיד על כיווני התפתחות, המלצות האזנה ודיונים מעמיקים על מוזיקה. כל הטוב הזה עולה לא מעט וזה החיסרון העיקרי של המורה: שיעור אצל מורה סביר עולה החל מ110 שח (500 שח לחודש) - אם זה פחות מזה, סימן שמשהו לא בסדר - והחיסרון הבא הוא שקשה למצוא מורה טוב. כדאי לשוחח עם המורה, לראות אם זו העבודה שלו או שהוא סטודנט שמחלטר ואם יש עליו המלצות. יש אתרים שמרכזים נתונים על הרבה מורים וניתן להשוות ביניהם למשל: לימוד נעים, חוגל וguitara. כדאי לוודא שהמורה מחובר למה שקורה היום עם אפליקציות לימוד, מחברות תווים דיגיטליות ועוד טכנולוגיות נפלאות שמקלות על החיים. יש מורים שמלמדים on-line בסקייפ עם היתרון הברור של חיסכון ההגעה אל המורה. זה בסדר גמור וזה עובד בלימוד גיטרה. רק צריך לוודא שהמורה יודע ללמד בסקייפ ויש לו את הציוד הנכון.


השיטה ההברידית


השיטה ההיברידית לוקחת את הטוב מכל העולמות. מה שניתן ללמוד לבד, לומדים מסרטונים ואפליקציות שהמורה הפרטי שולח מדי שבוע. השיעור הפרטי, מצטמצם בכדי להוריד עלויות למרכיב הכי חיוני שלו והוא הפידבק (שני האלמנטים האחרים ניתנים מעצם קיומו של מורה פרטי אנושי שמלווה את התהליך) הפידבק ניתן בשיחת סקייפ בת 20 דקות בה התלמיד מנגן למורה את שיעורי השבוע והמורה מתקן או מוסיף מה שצריך. כך יוצא כי כל אחד יכול ללמוד אצל כל מורה שירצה, במקסימום יעילות, מהבית ובעלות שווה לכל נפש. אתרים שמציעים לימוד שכזה הם TrueFire שיש לו מורים מדהימים אבל הוא קצת יקר וArtistWorks שבו אין באמת מפגש סקייפ עם מורה אלא החלפת שאלות בוידאו. אבל הוא יותר זול (30$ לחודש). אנו בToneLine הבאנו את בשורת השיטה ההברידית לארץ. אנו יודעים להתאים לתלמיד את המורה המתאים, כל המורים שלנו הם מורים מוסמכים שעברו הכשרה ארוכה, אנו מספקים מערכת לימוד אינטרנטית אותה פיתחנו לאור ניסיון של 20 שנה בהוראת גיטרה והמחיר הוא כשליש מחיר של שיעור פרטי.


הדבר הכי חשוב בלימוד גיטרה הוא לעשות מעשה. אז אם גם אתם רוצים ללמוד ולהתפתח בגיטרה, אל תחכו למחר, תוציאו את הגיטרה מהבוידעם או תשיגו גיטרה מחבר, כנסו קצת ליוטיוב תתנסו קצת עם Justin, שחקו עם yousician. תלמדו שיר או שניים, זה עלכיפק.


מי שרוצה לקחת את החלום צעד אחד קדימה, מבלי למשכן את הדירה ולהיסחב בפקקים עם הגיטרה, מי שרוצה ללמוד בשיטה מוכחת, בנוחות ובנחת, בלי עלות מנופחת ובלי להזיז את ה...



מוזמנים פשוט להשאיר כאן את הפרטים, או להתקשר למספר שבאתר.



3,674 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page