top of page
  • תמונת הסופר/תYonatan Bleich

איך לכוון גיטרה?

עודכן: 17 בינו׳ 2022

השיעור הראשון של כל גיטריסט יהיה איך לכוון את הגיטרה. קנינו גיטרה ואנחנו להוטים ללמד לנגן משהו. העניין הוא שגיטרה הוא כלי שמאוד קל ללמוד תוך כמה שעות משהו שנשמע כמו ליווי של שיר מוכר ואהוב. אבל לנגן אותו עם גיטרה לא מכוונת יעשה עוול לנגינה ויישמע ממש גרוע.


איך לכוון גיטרה קלאסית

בבואנו לכוון את הגיטרה עלינו לדעת כי יש מספר דרכים לעשות זאת. בגדול הדרכים נחלקות ביניהן לשתי קטגוריות עיקריות: כיוון בעזרת השמיעה וכיוון גיטרה עם טיונר. כיוון מיתרים של גיטרה לפי שמיעה דורש מאיתנו להבחין האם יש הבדל בין הצלילים. זו פעולה מוסיקלית שהמוח שלנו אמור לעשות ולכן אולי קשה בהתחלה להסתגל לזה. מצד שני, כיוון גיטרה קלאסית עם טיונר כמו גם כיוון גיטרה אקוסטית עם טיונר זו פעולה טכנית בלבד אשר לא דורשת מיומנות מוזיקלית ולכן קל יותר לבצעה. אנחנו בToneLine מאמינים שהמטרה של הנגן היא להתפתח מוזיקלית וכל הלימוד והתרגילים אותם אנו מבצעים הם לשם פיתוח השמיעה והאוזן. זיהוי הזיוף של גיטרה שאינה מכוונת ותיקון הזיוף הזה עד ששומעים צליל זהה הוא בעצם האימון הבסיסי ביותר לאוזן ועל כן אנו ממליצים לכל אחד ללמוד לכוון גיטרה קלאסית, אקוסטית או חשמלית בעזרת השמיעה ולכוון את הגיטרה בצורה זו ככל שזה ניתן. כיוון גיטרה עם טיונר הוא כן נדרש כשמופיעים ואיננו רוצים שהקהל ישמע את צלילי הכיוון, וגם עלינו לכוון מהר, לעיתים תוך כדי ההופעה.

במאמר הקצר הזה נדבר על המכניקה של כיוון הגיטרה, נסקור שיטות שונות לכיוון גיטרה קלאסית לפי שמיעה, כיוון גיטרה קלאסית עם טיונר וכמו כן נפרט אודות כיוון גיטרה אקוסטית, כיוון גיטרה חשמלית וכיוון גיטרה בס.


כיוון מיתרי גיטרה

ראשית עלינו להבין כיצד מכוונים את מיתרי הגיטרה מבחינה מכאנית. גובה הצליל מושפע משלושה פרמטרים: עובי המיתר – לכן מיתרי הבס הם עבים יותר, אורך המיתר – לכן לחיצה על שריג קרוב לתיבת התהודה מפיקה צליל גבוה יותר והפרמטר האחרון והרלוונטי לכיוון הגיטרה הוא מתיחות המיתר. ככל שהמיתר מתוח יותר הצליל יהיה גבוה יותר.

השליטה במתיחות המיתרים נעשית על ידי מפתחות הכיוון שהם ששת הידיות הקטנות שבראש צוואר הגיטרה. כיוון הסיבוב למתיחה או הרפיה של המיתר נקבע בעת הרכבת המיתרים וחשוב מאוד לשים לב שכשמרכיבים אותם, עושים זאת לפי מה שהיה במיתר הקודם או בשאר המיתרים של הגיטרה כדי ליצור אחידות. יש לשער שקניתם את הגיטרה עם מיתרים שמורכבים בצורה נכונה. בכל אופן, סיבוב עם כיוון השעון מרפה את המיתר ולכן מנמיך את הצליל וסיבוב נגד כיוון השעון מותח את המיתר ומעלה את הצליל.


כיוון גיטרה קלאסית לפי שמיעה

כיוון גיטרה קלאסית לפי שמיעה קם ונופל על היכולת שלנו לזהות האם צליל מסויים הוא נמוך או גבוה יותר מצליל אחר ומתי הצלילים זהים.

ראשית, יש לכוון צליל אחד באופן אבסולוטי: למשל שהתו "לה" יצלצל בתדר של 440 הרץ. מעטים הם האנשים שנולדו עם כישרון של זיהוי צליל באופן אבסולוטי. לכן נרצה לכוון את אחד המיתרים מצליל חיצוני אשר ניתן לקבל מקולן (כמו שמוצג בסרטון)- ולכוון את הצליל שמופק בפריטה על מיתר 3 ולחיצה על שריג שני, אפשר לכתוב D string ביוטיוב ולקבל את המיתר הרביעי כשהוא פתוח. כדאי לכוון לפי אחד המיתרים האמצעיים כי אז ה"טעות הנגררת" המקסימלית היא במרווח 3 מיתרים לכל היותר. אחרי שאיפסנו מיתר אחד לפי הצליל האבסולוטי נפנה לכיוון מיתרי הגיטרה באופן יחסי.

(בכל אופן, אם לא נכוון אבסולוטית כי אין לנו קולן או יוטיוב, כל הגיטרה תהיה מכוונת ביחס לעצמה ונוכל לנגן שירים שיישמעו בסדר, אבל בהרכב או בנגינה עם backtrack זה לא יעבוד)



כיוון יחסי של מיתרי הגיטרה

בשלב הבא, מה שעושים בעצם זה לקצר את המיתר העבה ולהשוות את הצליל לזה שמפיק המיתר הבא אחריו. כיוון סטנדרטי של גיטרה מכתיב את המרווח בין המיתרים כאשר כל המיתרים חוץ מהשני והשלישי מכוונים כך שלוחצים על השריג ה5 (קווארטה זכה) ומשווים בין הצליל של המיתר הזה וזה שמתחתיו. המרווח בין המיתר השני והשלישי הוא שני טונים (טרצה גדולה) ולכן רק במקרה הזה יש ללחוץ על השריג הרביעי של מיתר 3 ולהשוות עם הצליל של מיתר 2 פתוח.

2 טיפים למציאת הרגע הנכון שבו שני הצלילים אכן משתווים:

הראשון הוא להוציא מכיוון באופן גס את המיתר שאנו רוצים לכוון ואז האוזן שלנו תוכל לשמוע בבירור מה זה "לא מכוון" ומה זה "כן מכוון" לכשנגיע לצליל הנכון תוך כדי סיבוב המפתח.

הטיפ השני הוא לכיוונון עדין. ניתן לשני הצלילים לצלצל יחד ונשים לב האם אנו שומעים ויברציה בצליל (רעידה של צליל נוסף עולה ויורד). אם כן, כנראה שהצלילים קרובים אך יש ביניהם פער מסוים שיוצר הרמוניה אחרת ולכן צריך לכוון עוד טיפה והגענו לנחלה.

בסוף הכיוון כדאי לנגן אקורד מוכר ופשוט ולשמוע האם הוא מצלצל טוב. עם הזמן האוזן שלנו תתפתח ותתרגל וכל העניין יהיה פשוט יותר, והכי חשוב – אוזן מפותחת תביא אותנו לחופש בנגינה שאנחנו כל כך רוצים.


כיוון גיטרה עם טיונר

במידה ואנו מופיעים וצריכים לכוון מהר וחשוב שהקהל לא ישמע צלילים שהוא לא אמור לשמוע, נוכל להשתמש בטיונר. גיטרה היא כלי שיוצא מכיוון באופן די תדיר, בעיקר אם ניגנו סולו עם הרבה מתיחות (בנדים) או שהחלפנו מיתרים לאחרונה. אז איך מכוונים גיטרה עם טיונר? כיוון גיטרה אקוסטית עם טיונר נעשה לרוב עם טיונר שנתפס על ראש צוואר הגיטרה וחש את הרעידות האופייניות של המיתר ומורה לנגן האם הצליל נמוך מהצליל הרצוי או גבוה ואז הנגן מסובב את המפתח עד שהטיונר מודיע לנו שהגענו לצליל הרצוי.



איך לכוון גיטרה חשמלית?

גיטרה חשמלית מוציאה אות חשמלי אל המגבר. לפני שהאות מגיע אל המגבר ישנה אפשרות להעביר אותו דרך טיונר שנמצא על הרצפה ומהווה חלק ממערך הפדאלים והאפקטים של הנגן. זה נוח מאוד בהופעות כאמור. מעבר לכך, כיוון גיטרה חשמלית ניתן ורצוי לכוון מהשמיעה כשמנגנים בבית.


כיוון גיטרה בס

גיטרה בס היא גיטרה עם מאפיינים אחרים מעט משל גיטרה רגילה. הצוואר שלה ארוך יותר והמיתרים עבים. ועדיין, הצלילים של הכיוון הסטנדרטי של גיטרה בס הם אותם צלילים של מיתרי 3-6 בגיטרה רגילה. על כן, כיוון גיטרה בס מתבצע בדיוק כמו שמכוונים גיטרה רגילה. יתרה מכך, בגלל שלא נדרשים לכוון את מיתרי 2 ו-3 שיש בגיטרה רגילה, ניתן לומר שכל המיתרים בגיטרה בס רחוקים זה מזה באותו מרווח (קווארטה זכה). מעבר לכך, לרוב קשה לנו יותר לשמוע צלילים נמוכים ולכן קשה לדייק את הכיוון של גיטרה בס. אולם עדיין ההמלצה היא לכוון בעזרת שמיעה. גם ככה בסיסטים הם אלים החיים בקרבנו.







45 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page