top of page
  • תמונת הסופר/תYonatan Bleich

יצירתיות קבוצתית מתחילה בהקשבה

נפגשנו עם אמריקאי שמשמש כדירקטור בכיר אצל אחד הלקוחות החשובים שלנו. בגמר הפגישה הוא הופתע עד כמה שאנחנו יודעים להקשיב לו ולהתאים את ההצעה והמוצר לצרכים שלו.


את זה לא למדתי בMBA. את זה למדתי עם ההרכב ג'אז שלי.


רבות דובר על כמה שנגינה מפתחת את המוח והיצירתיות. היום נסקור פאן אחר שמתפתח בנגינה, ובמיוחד בנגינה ברכב – מיומנות ההקשבה.


הקשבה יצירתית

ישנן כל מיני צורות של הקשבה. לעיתים עצם זה שהדובר מרגיש שמקשיבים לו זה מספיק. יש פעמים שאנחנו מקשיבים כדי להבין את הצד השני. נאפיין סוג אחר של הקשבה: כזאת שבה מתוך ההקשבה לסביבה, ניתן להבין את התמונה הכללית ולדמיין כיצד אנחנו יכולים להשתלב בעשייה ולתרום את חלקנו לתוצר הסופי. זו הקשבה יצירתית.

כיצד זה קורה בתוך הרכב מוזיקלי?

גבולות היצירה בהרכב הם לרוב די ברורים. מנגנים שיר, קטע או יצירה שמישהו אחר כתב. זה יכול להיות גרסת כיסוי לשיר אהוב, או שיר מקורי שאחד מחברי ההרכב כותבים. בכל מקרה, היצירתיות היא בעיבוד הייחודי של כל הרכב. הנגנים מכירים את הלחן וההרמוניה ואז מנגנים כל אחד לפי התפקיד שלו. המתופף נותן את הקצב, הבס את השלד, הגיטרה והפסנתר את הליווי והסולן שר את הלחן. בתוך כך, כל אחד מהנגנים מטה אוזן. מנסים לשמוע כיצד הכלי שלנו משתלב בתוך המוזיקה הכללי וכל הזמן מגיבים ומשנים. אם הגיטריסט מנגן צלילים גבוהים, הפסנתרן ירד לנמוכים, אם הזמרת שרה חלש, כל שאר הנגנים ינגנו חלש יותר – אפילו התופים. כל זה קורה כבר בפעם הראשונה שההרכב מנגן את הקטע. המשפט שאומר שלא סתם יש לנו שתי אוזניים ופה אחד מקבל משנה תוקף. גם הפסנתרנים עם 10 אצבעותיהם מקדישים שני שליש מהפעילות המוחית להקשבה והשליש הנותר להפקת הצלילים המתאימים לאותו הרגע באותה הסיטואציה.


עד כדי כך הנגנים מחוברים ביניהם בקשרי הקשבה עד כי לעיתים, במיוחד בג'אם סשנים ספונטניים של ג'אז, הרכב של אנשים זרים ממדינות שונות שנפגש בפעם הראשונה על במה בפאב קוסמופוליטי, ינגנו שיר בצורה מתואמת לחלוטין, עם פתיחה מרשימה, ברייקים (עצירות שכולם מבצעים באמצע השיר), וסיום דרמטי. איך זה קורה? זה קסם! פשוט צריך לנגן הרבה עם אנשים ולומדים את זה.


האם גם אני מסוגל לפתח הקשבה יצירתית?

מחשבה רווחת היא שכדי לנגן בהרכב יש להיות ברמה טכנית טובה. אולם, אם נחשוב על זה, בהתאם לכתוב לעיל, לכל כלי יש את המקום שלו, התפקיד שלו והמגבלות שלו. נגן סקסופון מעולה אינו מסוגל לנגן אקורד כמו גיטריסט מתחיל. מה שמשתמע מזה הוא שעל נגן ההרכב להיות מיומן בהקשבה הרבה יותר מיכולתו הטכנית לבצע קטע כזה או אחר. בעצם לא נדרש מעבר לרמה בסיסית של ידע בקריאת תווים כדי להיות מסוגלים להכין את התפקיד בבית ויכולת הפקת צליל מהכלי. מעבר לרף הזה כל אחד יכול להצטרף להרכב מוזיקלי.


איך מפתחים הקשבה יצירתית?

אבל איך ניתן לפתח את יכולת ההקשבה הזו בלי הרכב שרק נפריע לו בהתחלה? התשובה היא שאי אפשר. לשעת נגינה בהרכב יש רק תחליף אחד – שעת נגינה אחרת בהרכב. נגני ההרכב יגידו תודה פעמיים לחבר הרכב חדש: ראשית, הוא מאתגר ומפתח את ההקשבה ויכולות התקשורת שלהם. נגן טוב יודע להחזיר בסיסט טירון שמאבד את המבנה וגם את זה כדאי ללמוד. דבר שני, ההרכב ירוויח נגן שתוך כמה חזרות נכנס לעניינים ותורם את חלקו. כולנו רוצים לנגן עם אנשים, אז כדאי שנקבל חדשים שרוצים להיכנס לתחום. בסך הכול גם אנחנו היינו שם פעם וגם אותנו קיבלו ועזרו לנו.


בעסקים כמו במוזיקה

עכשיו נדבר על כמה שזה בדיוק כמו בחברה עסקית. הבה נבחן את קווי הדמיון. פיתוח מוצר או עסק על ידי מספר אנשים שמשתפים פעולה זה בדיוק כמו הרכב שעובד על ביצוע חדש להופעה קרובה. כל אחד מהעובדים צריך להשתלב ביצירה הכללית. גם המתכנת הטוב ביותר לא יכול להוציא מוצר טוב בלי שהוא מקשיב לאיש השיווק ומצד שני נותן תשתית טובה למעצב ממשק המשתמש. כולם מדמיינים את התמונה הכללית שהתווה היזם או מנהל המוצר ומבינים כיצד יוכלו לתרום לתוצר הסופי. כדי ללטש את המוצר יש לעשות חזרות (איטרציות) ושיח מתמיד של שיפור בין המפתחים ואנשי הבדיקות. כשיש עובדים חדשים, יש להשקיע בהם וללמד אותם. מכל תלמידינו השכלנו. המטרה היא שאותו תלמיד יוכל להחליף אותנו כדי שנוכל להתקדם אנחנו בבוא היום. לבסוף, כשהכול מנגן כמו שצריך, הממשק משתמש מעולה ואין באגים אפילו לא בבדיקות הסטרס - נעשה השקה נוצצת, האורות נדלקים וההתרגשות באוויר. מסתכל ימינה, אני רואה את מנהל המוצר מדגים בתערוכה, שמאלה, המתופף כבר סופר את הקצב. אנחנו נותנים את מה שיש לנו לתת, את מה שעבדנו עליו כל כך קשה

...

מחיאות כפיים.



אם גם אתם רוצים לנגן בלהקה, או להקים להקה אצלכם בחברה, אנחנו ממש יודעים לעשות את זה - כולל מדריך שעוזר לכל אחד לגלות את המקום שלו בהרכב, מציאת חדר חזרות קרוב למשרדים והפקת הופעות ואירועים מרגשים. לקבלת הצעה: info@tone-line.com או בטלפון 050-8889733 או כמובן להשאיר פרטים באתר שלנו : www.tone-line.com

270 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page