top of page
  • תמונת הסופר/תYonatan Bleich

מה זה אומר עלי שאני לא מתאמן בנגינה?

א.מ.ל.ק

כל אדם עם שמיעה תקינה וידיים בריאות יכול ללמוד לנגן, להופיע ולנגן עם אנשים גם בלי להתאמן בכלל בין שיעור לשיעור. אבל זה מסע של כמה שנים וצריך להתמיד בשיעורים עם המורה.

***


לוגיקה שגויה היא המקור לכל התסכולים


"אני פשוט לא מוצא את הזמן להתאמן וחבל" + "לא בא לי להרים את הגיטרה אז כנראה שזה לא בשבילי"


שני משפטים שאנחנו שומעים הרבה מתלמידים מתוסכלים. מה אנחנו אומרים להם?

אז קודם כל בואו רגע ננתח את הקשר הלוגי של 90% מאיתנו שבין כמות האימונים לתפיסת ההצלחה העצמית. חונכנו לחשוב כל ימי חיינו שחייבים לעבוד קשה על מנת להצליח. מה זה הצלחה? לעשות מלא כסף. ברור. אז שלחו אותנו ללימודי פסנתר בגיל 6, כי לימודי נגינה בגיל צעיר זה מעולה. זה מפתח את הביטחון העצמי, את תחושת המסוגלות, את היצירתיות ואת המוח. אבל זה חוג יקר. אז דרשו מאיתנו להתאמן כי חבל על הכסף. חוץ מזה, שילד שלא מתאמן, לא מגיע לו לקבל כזה חוג יקר. גם אם הילד לא מתאמן, סימן שהוא לא מתחבר לזה. חבל, כי יש כל כך הרבה יתרונות ללימוד אבל מה לעשות – הילד לא מוזיקלי. דרך אגב, המורים גם שמעו את הדבר הזה, והם התאמנו ולכן מבחינתם זה נכון. התלמיד הזה אבוד, זה לא בשבילו, עדיף שיתמקד בחוג שח מט, שחיה או כדורגל. הילד הזה או הילדה הזאת היו אנחנו לפני 30 שנה והיום אלה הילדים שלנו.


מה זו הצלחה של תלמיד נגינה חובב?

אני רוצה רגע לתת פה פרספקטיבה אחרת על ההצלחה שלנו כמבוגרים, ואיך אנחנו מחנכים להצלחה את הילדים שלנו.

ראשית, אנחנו כמבוגרים הצלחנו כבר. יש לנו קריירות מרשימות, אנחנו עסוקים בלייצר ערך ולפרנס את המשפחה. לא הצלחנו כמוזיקאים, זו לא הפרנסה שלנו וזה בסדר גמור. אבל אנחנו אוהבים מוזיקה ואנחנו אוהבים ללמוד ולהתפתח. אז אנחנו לוקחים שיעורים אצל מורה פרטי. השיעורים הם כיף גדול. כיף לנו לפגוש את המורה ולשוחח איתו. אנחנו גם לומדים ממש הרבה בשיעור. זו שעה אחת בשבוע של שיפור עצמי ולמידה. הצד הימני של המוח עובד יחד עם השמאלי, נופלים אסימונים בקשר לכל מיני שירים שאנחנו אוהבים ושומעים וגם אנחנו מתקדמים בהבנה של המוזיקה. הרבה פעמים בשיעור גם מתאמנים מול המורה וזה הזמן היחיד בשבוע שניגנו.

אבל אז אנחנו פוגשים את הביקורת העצמית ההרסנית שאומרת לנו שאנחנו כישלון. כי לא ניגנו בבית בין שיעור לשיעור. זה יכול להיות בגלל שלא מצאנו את הזמן כי אנחנו עסוקים בלהתפרנס. וזה יכול להיות בגלל שכשמצאנו את הזמן, היינו עייפים מידי בכדי להרים את הגיטרה ולהתחיל לתת לחלק הימני של המוח לדבר עם השמאלי וכל זה...

אז בואו ננתק רגע את המוסר מהמוזיקה. אנחנו לא צריכים להוכיח לאף אחד שומדבר. אנחנו הצלחנו כבר. ואנחנו אוהבים את השיעורים עם המורה. עצם זה שפגשנו אותו וניגנו מולו זו כבר הצלחה – כי אנחנו מצליחים לשלב התפתחות מוזיקלית בחיים העמוסים שלנו. מהניסיון שלנו, בטוח שאם תלמיד מתמיד ומגיע מידי שבוע לשיעור, אחרי שנה הוא מוזיקלי יותר ביחס לעצמו. ואחרי 10 שנים, הוא עולה לנגן בג'אם השכונתי, קורא תווים בקריאה ראשונה, מלווה ומאלתר. העיקר שאתם נהנים מהשיעורים עם המורה ויש לכם חיים מוזיקליים מספקים.


חינוך מוזיקלי לילדים

הבה נדבר על ילדים שלא מתאמנים. אני מסכים שצריך לחנך את הילד לצאת מאזור הנוחות כדי להשיג דברים. יש שתי גישות שאני מכיר לחינוך\ניהול\פיקוד: האחת קשוחה – מקל וגזר\מבוססת פחד. "אם לא תתאמן נפסיק לך את השיעורים". השניה מכילה ותומכת: "אני מבין שקשה להתאמן וללמוד דברים חדשים. אז בוא תשב עם המורה שלך ותעשה את זה צעד צעד כשהוא מחזיק לך את היד". בגישה הראשונה, אם זה עובד, הילד מוכן לקורס טיס או חובלים. הילד ילמד שהוא יכול לצאת מאזור הנוחות, למצוא את הכוחות הנפשיים ולהשיג דברים. אם זה לא עובד כי הילד יותר יצירתי ופחות הישגי (כמו הילד שלי) אז הוא גם יחווה כישלון וגם לא ילמד לנגן (ולא יפתח את היצירתיות ויממש את התשוקות שלו). בגישה השנייה, אנחנו רואים אם הילד הולך לשיעורים בכיף. אם כן, הוא נהנה מהתהליך ואז לאט לאט הוא גם מתקדם וצובר הישגים. חשוב שיהיה כלי נגינה זמין, לוודא שיש סביבה תומכת ולהגיד מידי פעם "שמעתי מה שניגנת היום ושמתי לב שממש התקדמת. כל הכבוד!". לפעמים כדאי לקנות אוזניות לפסנתר חשמלי כי הילד קצת מתבייש להתאמן על דברים בהתחלה כשהם לא נשמעים טוב. אבל בכל אופן, גם אם הוא מתאמן וגם אם לא, העיקר שיתמיד בשיעורים. ואז אולי הוא לא ילמד למצוא את הכוחות הפנימיים כדי לעשות דברים שהוא לא אוהב (את זה נשאיר לבית הספר) אבל הוא יגלה את חדוות הלמידה וההתפתחות, יפתח את היצירתיות, את הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות. האמת, גם את זה מחפשים בקורס חובלים 😊


לסיכום

על מנת להצליח לממש את התשוקות שלנו ולחיות חיים מוזיקליים מספקים עלינו לנתק את המוסר מהמוזיקה, להתמסר לתהליך ולהתמיד במפגשים עם המורה. וזה הכל.


יאללה לנגן


לייעוץ והכוונה אתם יכולים ליצור איתנו קשר פה או להתקשר בטלפון 050-8889733

130 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page